Negyedszázad a Minőség ügyének szolgálatában – 25 év pozitív tapasztalatai a jó vállalati (szervezeti) működés érdekében

Előadó: Rózsa András, az ISO 9000 FÓRUM Egyesület elnöke 

Negyedszázad a Minőség ügyének szolgálatában – 25 év pozitív tapasztalatai a jó vállalati (szervezeti) működés érdekében

Ritka sikeres életutat mondhat magáénak az erdélyi származású Rózsa András, aki mindig szívesen vállalkozik arra, hogy tapasztalatainak kimeríthetetlen tárházát megossza a jelen és a jövő szakembereivel is. 1990-2007 között dolgozott a Herendi Porcelánmanufaktúrában, 1995-től volt a cég minőségügyi igazgatója volt. E hosszú idő alatt nevéhez számtalan újítás, innováció, hazai és nemzetközi díjak megnyerése kapcsolódik. Barátja, Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár szerint András „az egész minőségügy legjobb szervezője!” Magyarországon egyedül ő kapta meg kétszer a Magyar Minőség Társaságtól az „Év Minőségirányítási Rendszermenedzsere” Díjat, 1997-ben és 2017-ben. Alkotó tevékenysége nyomán „Herenden kinyílott a kapu”: nagy teljesítmények és világraszóló sikerek mellett előtérbe került a társadalmi felelősségvállalás ügye, legutóbb pedig az Ipar 4.0 és a minőségmenedzsment kapcsolata.

A „HERENDI MINŐSÉG” fogalmát röviden így lehet összefoglalni: Minőség minden, amit az ügyfél annak értékel. De a minőség még ennél is több, mert elválaszthatatlanul egybeépül az etikával és az erkölccsel az emberi gondolkodásban és viselkedésben. Így tanította ezt Rózsa András nagy példaképe, Kovács József, a Herendi Porcelánmanufaktúra nyugalmazott vezérigazgatója, aki a minőségkultúra fejlesztése terén elért kimagasló eredményeiért 2017 októberében – Magyarországon először – elnyerte a Nemzetközi Minőségügyi Akadémia legmagasabb kitüntetését, a Marcos Bertin Emlékérmet. Kovács József egy mindenre és mindenkire odafigyelő, szigorú erkölcsi elvek alapján élő, csodálatos ember volt.

Amint az a Herendi Alapelvekben is lefektetésre került, „a minőség nem cél, hanem eszköz”: a minőségirányítási rendszer kialakítása és bevezetése a szervezet stratégiai döntése legyen és ne a tanúsító szervezet számára készüljön. A rendszert nem megvédjük, hanem bemutatjuk az auditornak: ha nem tetszik neki, akkor le kell váltani … az auditort!

Korunk nagy kihívása az Ipar 4.0 forradalom, ami nem más, mint a digitalizáció és a minőségmenedzsment kapcsolata. Olyan termelési folyamatok és szolgáltatások összessége, amelyek keretében az eszközök önállóan kommunikálnak egymással és összehangoltan működnek egy meghatározott cél érdekében. A digitalizáció segítségével az információt számjegyekké alakítva komputerre viszik: egy hagyományos adathordozón (papír, film, hang- és videó szalag) már megjelent művet valamilyen speciális eszköz beiktatásával (pl. szkenner) a számítógép által olvasható, kódolt formába teszik át.

Végezetül Rózsa András megköszönte a „Pódiumbeszélgetések” programsorozat megszervezését az EOQ Magyar Nemzeti Bizottságnak, külön köszönetet mondva Dr. Molnár Pál elnöknek a jó együttműködésért.

A hozzászólások és megjegyzések során Dr. Ködmön István, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. termelési igazgatója kiemelte: András mint fogalom jelenik meg Herend életében – szilárd fundamentumok kapcsolódnak a nevéhez. Emberi oldala és szakmai tudása egyaránt naprakészséget és nagy tapasztalatot tükröz. Óriási értéke, hogy következetes, azaz nem enged a minőségből. András és Herend kapcsolata elválaszthatatlan: szinte „szellemi környezetszennyezést” vitt az impulzusszegény környezetbe. Sikerült a gyakorlatban megvalósítania a Bostoni Egyetem professzora Barabási Albert-László, hálózatkutató tudós elemző közgazdász egyik híres elvét, miszerint „a teljesítmény korlátos, a siker pedig korlátlan”.

Kormány Tamás, a CONTROLL Holding Zrt. vezérigazgatója megemlítette, hogy Andrással másfél évtizede dolgozik együtt, de mindig lenyűgözi a minőség és a tisztaság iránti már-már erőszakosnak tűnő elkötelezettsége.

Gazsi Zoltán az Eisberg Hungary ügyvezető igazgatója elmondta, hogy ő Rózsa Andrást tekinti szakmai példaképének és munkatársainak is az András minőségtudatosságát javasolja megvalósítani.

Dr. Veress Gábor is méltatta Rózsa András munkásságát, miközben sajnálkozását fejezte ki, hogy a magyar kormány nem rendelkezik minőségpolitikával. Nem szabad elfelejteni a közelmúlt, az 1990-es évek történelmét sem, amikor a legnagyobb probléma ez volt: hogyan lehet az állami EOQ-ból jogfolytonosan egy társadalmi szervezetet csinálni. Ennek megvalósításában Sütő Kálmán is elévülhetetlen érdemeket szerzett.

A beszámolót készítette: Várkonyi Gábor (EOQ MNB)

Dokumentumok