HungaroControl Zrt. mint manufaktúra

 2019.10.10-én az ISO 9000 FÓRUM Egyesület 28 tagja egy szakmai látogatáson vehetett részt a HungaroControl Zrt-nél. A rendezvényt Rózsa András elnök úr nyitotta meg, ahol megköszönte a szervezetnek a látogatás lehetőségét, és átadta Kurucz Mihály számára az elismerő oklevelet, mint a HungaroContol Zrt. a XXVI. Nemzeti Minőségügyi Konferencia arany fokozatú támogatója. Ezt követően Kurucz Mihály repülésbiztonsági, minőségirányítási és belső ellenőrzési igazgató is köszöntötte az ISOFÓRUM tagjait, és a múltba tekintett vissza, egészen 1930-ig, amely a légi irányítás – mint szolgáltatás – kezdete volt az USA-ban.

HungaroControl Zrt. mint manufaktúra

A szakmai nap keretében 5 előadótól 3 témáról hallhattunk. 

Somosi Vilmos úr átfogó cégbemutatót és a sarokszámokat ismertette. A HungaroControl Zrt. egy léginavigációs szolgáltató, amely nem csak Magyarországon, de Koszovó légterét is irányítja. 2002 óta költségvetési intézményként különvált a repülőtér üzemeltetésétől, 2007 óta pedig önállóan működő gazdasági társaság lett. Az említett tevékenységük magába foglalja az irányítást, tanácsadást, tájékoztatást, a légtérgazdálkodást, az áramlásszervezést, a kommunikációt, a navigációt, a felderítést, a meterológiai előrejelzéseket, a légiforgalmi tájékoztatást és az adatszolgáltatást is. Sarokszámok 2018-ban:

  • átrepülő forgalom 777.488 repülő,
  • BLF forgalom 114.253 repülő,
  • bevétel 125 millió EUR,
  • munkatársi létszám 757 fő, ebből 183 fő légiirányító.

Somosi úr bemutatta a HungaroControl Zrt. vízióját: „A HungaroControl legyen az átalakuló európai ATM iparág egyik vezető szereplője, a szolgáltatási minőségének, a nemzetközi jelentőségű innovációs tevékenységének és működéséi hatékonyságának köszönhetően”.

Stratégiája a követező:

  • repülésbiztonság és működési kiválóság folyamatos fejlesztése,
  • tanulás és képességek fejlesztése az új iparági szerkezetben és új piacokon történő hatékony működés érdekében,
  • versenyképesség fokozása és növekedés a légiforgalmi irányításban és a támogató területein,
  • érdekelt felekkel való együttműködés a szolgáltatási szint emelése, az érdekképviselet és a K+F vonatkozásában.

A HungaroControl Zrt. életében fontos szerepet játszik a K+F, az innováció. Itt található közép-Európa legnagyobb szimulációs központja, amely széles körű szolgáltatásokat nyújt ügyfelei igényeihez igazodva. 2014-ben a HungaroControl újból megnyitotta a Koszovó feletti magas légteret, ezzel hozzájárulva a délkelet-európai légiközlekedés normalizálásához. A megnyitás emellett megtakarításokat is jelentett:

  • rövidebb útvonalakat tesz lehetővé,
  • éves üzemanyag-megtakarítás 24 ezer tonna,
  • a légitársaságok csaknem 18 millió eurót takarítanak meg.

A HungaroControl nevéhez fűződik az is, hogy Európában elsőként ők szüntették meg a repülési útvonalhálózatot a légterükben, így az alábbi megtakarítások jelentkeztek:

  • 1,5 millió km évente,
  • 3 millió EUR értékű üzemanyag megtakarítás évente,
  • 16 millió kg CO2 emisszió kibocsátás.

Bevezették továbbá a Controller-Pilot-Data-Link kommunikációt is – 3 évvel az EU által kitűzött határidő előtt-, amely csökkenti a légiforgalmi irányító és a pilóta közötti kommunikációs munkaterhelést.

Sándor Gyula, Hegedűs István és Kutenics Milán úrak a Zrt. integrált repülésbiztonsági- és minőségirányítási rendszerét mutatta be a hallgatóságnak. A repülésbiztonság elérése több tényezős folyamat, szükség van képzett és alkalmas személyzetre, repülésbiztonsági irányításra, repülésbiztonsági szintekre, dokumentációra, külső szolgáltatók ellenőrzésére, kockázatelemzés és kockázatcsökkentő intézkedések megvalósítására, események vizsgálatára és megelőző intézkedések bevezetésére. A repülésbiztonsági kockázatok kezelését jogszabályi háttér alapján kell vizsgálni, vagyis a veszélyeket azonosítani kell, a kockázatokat elemezni és csökkenteni kell. A kockázatértékelési eljárás lépései:

  • változtatási igény, repülésbiztonsági érvelés, bevezetés/elvetés,
  • repülésbiztonsági nyomonkövetés, lezárás.

Dobi Sándor előadásában a drónokról hallhattunk, mint a légiközlekedés új szereplőiről, amelyek száma 2020-ra elérheti a 7,8 millió eszközt világszerte. A drónok felhasználása igen széleskörű, például:

  • DPD csomagszállítás, EHANG dróntaxi, Kína repülő média, Tu Delft – defibrillátor
  • Costa Coffee – Dubai, Zipline – vérszállítás, Kína – felsővezeték tisztítás.

Az előadás kitért a drónok légtérhasználatára - eseti légtér - amelyre szükség van a beazonosítás érdekében. A U-space egy olyan szolgáltatások és eljárások összessége, amely támogatja nagy számosságú drón részére a biztonságos és hatékony hozzáférést a légtérhez. A HugaroControl Zrt. létrehozott az U-space kapcsán egy USIS projektet, amelynek célja az alapvető U-space szolgáltatások validációja és demonstrációja valós repülési körülmények között.

A szakmai nap talán legizgalmasabb része következett, bepillantást nyerhettünk a kényszerhelyzeti, távoli torony irányító munkatermébe, ahol valós időben követhettük végig a légi közlekedés minden pillanatát, ahogy egy landoló gép megjelenik, földet ér, majd a számára fenntartott helyére gurul és ugyanezt fordítva, ahogy az utasokkal teli gép kigördül a kifutópályára és megfelelő gyorsaságot elérve felszáll.

Az élmény, a látvány hatalmas volt mindannyiunk számára, köszönjük szépen a HungaroControl Zrt-nek a látogatás lehetőségét és az élményekben gazdag szakmai napot.