A Zalaegerszeg szomszédságában elterülő, madártávlatból autópályára vagy repülőtéri kifutópályára emlékeztető óriási létesítmény valójában nem más, mint a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya. A 45 milliárd forintból megvalósuló komplexum építését az Innovációs és Technológiai minisztérium kezdeményezésére 2017-ben indították el, átadására pedig ez év március 26-án került sor. Az európai szinten is egyedülálló, 265 hektáros tesztpálya különlegességét az adja, hogy a vezethetőségre és menetstabilitásra koncentráló hagyományos tesztpálya funkciók a jövő járműveire fókuszáló kutatás-fejlesztési infrastruktúra elemeivel együtt valósulnak meg. Ezt a fantasztikus Innovációs Ökoszisztémát látogatta meg az ISO FÓRUM Egyesület tagsága 2022. április 7-én.

Az eseményen Dr. Háry András színes prezentáción keresztül mutatta be a ZalaZONE Park fejlesztésének lépéseit a koncepciótól egészen az átadásig, majd Tóth Csilla avatott be minket a Science Park innovációs ökosztisztémájának alkotóelemeibe. Az érdekes bemutatók után idegenvezetéssel ismerhettük meg a tudást és kompetenciát tömörítő laborokat, majd pedig buszos utazás során tekinthettük meg a járműipari tesztpályát.
A legnagyobb izgalom egyelőre a Főterm Zrt. tervei alapján készült, az önvezető autók tesztelésére is alkalmas pálya körül van, ugyanis hazánkban itt mutattak be először valós körülményeket szimuláló környezetben, 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel végrehajtott manővereket. A SciL tesztelési keretrendszer részeként egyedileg kialakított SMART autó képes reagálni a szimulációs környezetben, a virtuális térben elhelyezett és a valós térben az autó által önállóan, szenzorokkal érzékelt objektumokra. A bemutatott megoldás érdekessége, hogy az autó teljesen önálló módon reagál a gyalogos megjelenésére anélkül, hogy a vezető beavatkozna.
Óriási előrelépés, hogy a mindeddig külön zajló fejlesztések - önvezető járművek, 5G hálózat, infrastruktúra és hálózati kommunikáció - a tesztpályán közösen folytatódhatnak, komoly versenyelőnyt teremtve ezzel a hazai szereplőknek mind régiós, mind európai szinten.
Egy ilyen speciális tesztpálya építési szempontból is figyelemre méltó kihívás. A kivitelezők legnagyobb feladata az volt, hogy élethűen tudják modellezni a legkülönfélébb közlekedési szituációkat, ezekhez pedig Európában is egyedülálló megoldásokra volt szükség. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a magasépítési feladatokban főszerepet játszó ZÁÉV Zrt., az út-, közmű- és földmunkákban a Duna Aszfalt Zrt., valamint a Szabadics Zrt. is remek munkát végeztek és valóban az építőipar high-techjét tették le az asztalra. A tesztpályához tesztút is kapcsolódik majd, az ún. okosútként épülő M76-os gyorsforgalmi út egyik 10 kilométeres szakasza kifejezetten erre a célra kerül kialakításra.
A ZalaZONE erős IT-infrastruktúrával is megtámogatott fejlesztési környezete olyan szervező erő a délnyugati határszélen, amely egy valóságos technológiai paradicsom létrejöttét alapozhatja meg mesterséges intelligencia-fejlesztéssel, autonóm járművekkel, innovatív közlekedési, szállítási ötletekkel foglalkozó cégek, kutatóintézetek, egyetemek projektjei számára.