Kivételes látogatást tettünk a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán és az azt övező Science Parkban

 

A Zalaegerszeg szomszédságában elterülő, madártávlatból autópályára vagy repülőtéri kifutópályára emlékeztető óriási létesítmény valójában nem más, mint a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya.  A 45 milliárd forintból megvalósuló komplexum építését az Innovációs és Technológiai minisztérium kezdeményezésére 2017-ben indították el, átadására pedig ez év március 26-án került sor. Az európai szinten is egyedülálló, 265 hektáros tesztpálya különlegességét az adja, hogy a vezethetőségre és menetstabilitásra koncentráló hagyományos tesztpálya funkciók a jövő járműveire fókuszáló kutatás-fejlesztési infrastruktúra elemeivel együtt valósulnak meg.  Ezt a fantasztikus Innovációs Ökoszisztémát látogatta meg az ISO FÓRUM Egyesület tagsága 2022. április 7-én.

 

Kivételes látogatást tettünk a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán és az azt övező Science Parkban

 Az eseményen Dr. Háry András színes prezentáción keresztül mutatta be a ZalaZONE Park fejlesztésének lépéseit a koncepciótól egészen az átadásig, majd Tóth Csilla avatott be minket a Science Park innovációs ökosztisztémájának alkotóelemeibe. Az érdekes bemutatók után idegenvezetéssel ismerhettük meg a tudást és kompetenciát tömörítő laborokat, majd pedig buszos utazás során tekinthettük meg a járműipari tesztpályát.

 Ezek a pályák nemcsak a már megszokott járműdinamikai tesztek elvégzését teszik lehetővé, hanem az automatizált, hálózatba kapcsolt, illetve elektromos járművek vizsgálatára, fejlesztésére is alkalmasak. Már a 2019. májusában elkészült első ütemet és az első három pályaelem elkészülését is hatalmas figyelem övezte: 150 multinacionális és hazai cég, kutatóközpont jelezte az érdeklődését a ZalaZONe iránt. Az ezt követő két évben a dinamikai felület, a nagy sebességre tervezett kezelhetőségi pálya, illetve a Smart City mellett olyan újabb nyolc modullal bővült a szolgáltatási portfólió, mint az új fékfelület, autópályaszakasz, országúti szakasz, egyetemi pálya, alacsony tapadású kezelhetőségi pálya, valamint a zajmérőfelület és emelkedők.

A legnagyobb izgalom egyelőre a Főterm Zrt. tervei alapján készült, az önvezető autók tesztelésére is alkalmas pálya körül van, ugyanis hazánkban itt mutattak be először valós körülményeket szimuláló környezetben, 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel végrehajtott manővereket. A SciL tesztelési keretrendszer részeként egyedileg kialakított SMART autó képes reagálni a szimulációs környezetben, a virtuális térben elhelyezett és a valós térben az autó által önállóan, szenzorokkal érzékelt objektumokra. A bemutatott megoldás érdekessége, hogy az autó teljesen önálló módon reagál a gyalogos megjelenésére anélkül, hogy a vezető beavatkozna.

Óriási előrelépés, hogy a mindeddig külön zajló fejlesztések - önvezető járművek, 5G hálózat, infrastruktúra és hálózati kommunikáció - a tesztpályán közösen folytatódhatnak, komoly versenyelőnyt teremtve ezzel a hazai szereplőknek mind régiós, mind európai szinten.

 

Egy ilyen speciális tesztpálya építési szempontból is figyelemre méltó kihívás. A kivitelezők legnagyobb feladata az volt, hogy élethűen tudják modellezni a legkülönfélébb közlekedési szituációkat, ezekhez pedig Európában is egyedülálló megoldásokra volt szükség. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a magasépítési feladatokban főszerepet játszó ZÁÉV Zrt., az út-, közmű- és földmunkákban a Duna Aszfalt Zrt., valamint a Szabadics Zrt. is remek munkát végeztek és valóban az építőipar high-techjét tették le az asztalra. A tesztpályához tesztút is kapcsolódik majd, az ún. okosútként épülő M76-os gyorsforgalmi út egyik 10 kilométeres szakasza kifejezetten erre a célra kerül kialakításra.

 A ZalaZONE park egy olyan innovációs ökoszisztéma, ahol egy helyen összpontosul az infrastruktúra, az eszközök, a tudás és a mindezeket kezelő humán erőforrás is. A létesítmény vonzerejét mi sem mutatja jobban, minthogy a pályához kapcsolódó Kutatási és Fejlesztési Központ épülete 2020-ra már meg is telt az új befektetőkkel. A „bérlők” közt az illusztris autógyártók mellett autóipari innovációkon dolgozók is szerepelnek. Az egyik legszorosabb együttműködés a Budapesti Műszaki Egyetemmel van, tekintve, hogy hat karról összesen huszonöt, a tesztpályához kötődő projekten dolgoznak a kutatók, de külön helyet kapott itt a Széchenyi István Egyetem laborja is.  A külföldi cégek vonatkozásában az osztrák AVL fejlesztőközpontjának tartották meg itt nemrég a bokrétaünnepét, a TÜV Rheinland akkumulátorok kísérleti központját szintén itt hozza létre; a Bosch pedig 10 milliárd forintos fejlesztést jelentett be.

A ZalaZONE erős IT-infrastruktúrával is megtámogatott fejlesztési környezete olyan szervező erő a délnyugati határszélen, amely egy valóságos technológiai paradicsom létrejöttét alapozhatja meg mesterséges intelligencia-fejlesztéssel, autonóm járművekkel, innovatív közlekedési, szállítási ötletekkel foglalkozó cégek, kutatóintézetek, egyetemek projektjei számára.