Le a kalappal! - Interjú Rózsa Andrással a Magyar Minőség hasábjain

 Az ISO 9000 Fórum Egyesület 2022-es programterve már január közepére elkészült, melyről a szervezet több felületen is tájékoztatta tagjait. Erről beszélgetett Sződi Sándor és Rózsa András. 

Le a kalappal! - Interjú Rózsa Andrással a Magyar Minőség hasábjain

 -  Az év első hónapjában megjelent éves program összeállítása mögött hatalmas munkát sejtek, ami mindenképpen hozzájárulhat az ISOFÓRUM presztízsének növeléséhez. Az ilyen jellegű megoldások valószínűleg tovább erősítik az Egyesület elismertségét. Jól látom?

-  Köszönöm szépen a feltett kérdéseket, melyekre igyekszek sorban válaszolni. Egyesületünk elnöksége minden tevékenység meghatározásánál, megtervezésénél arra törekszik, hogy értékelhető, hasznos rendezvényeket szervezzen tagságunk és partnereink számára. Erre a szakmai alázat, a minőség ügye iránti elkötelezettségünk és az egyesület közhasznú jellege miatt is szükség van.

A Covid-19 járvány okozta nehézségek miatt az elmúlt két évben nem tudtuk elvégezni a már sok éve megszokott és jól működő tevékenységeinket, de azért működnünk kellett, még ha takaréklángon is.

2020-ban 8 alkalommal tartottunk Online Szakmai Szemináriumot (OSzSz) a tagság által igényelt fontos témákban, mint: a Lean menedzsment, Ipar 4.0 és ipari digitalizáció, a Távmunka (Home Office) lehetőségei és dilemmái, Minőség 4.0 vagy a Generációváltás problematikája. 2021-ben 6 alkalommal szerveztünk virtuális céglátogatást kiváló szervezeteknél a legjobb gyakorlati tapasztalatok átadása és az egymástól tanulás jegyében.

Tekintettel, hogy tavaly novemberben megtörtént a Nemzeti Kiválóság Díjak (NKD) ünnepélyes átadása, úgy döntött az elnökség, hogy ez évi rendezvényeinken bemutatjuk az NKD nyertes szervezeteket és ezekhez szervezünk céglátogatásokat. Mivel az év elején még bizonytalan volt a járványhelyzet miatti csoportos rendezvények lebonyolítása, a februári rendezvényeket még a Microsoft Teams felületen szervezzük meg.  

 

A 2022. évi szakmai rendezvények programjának megtervezését már az elmúlt év vége előtt megkezdte az elnökség, amely valóban elég aprólékos és sokoldalú gondolkodást igénylő feladat.

 

Ha úgy tervezzük például, hogy 6-8 céglátogatást kívánunk szervezni, akkor a gyakorlatban legalább 18-24 szervezettel szükséges tárgyalni, amíg sikerül kiválasztani a megfelelőnek ígérkező helyszíneket. Itt figyelembe kell venni a tagság területi elhelyezkedését (mert a szegedi és debreceni székhelyű tagjaink szombathelyi vagy zalaegerszegi látogatásának esélye alig valószínű), egyeztetni kell a látogatási időpontokat, a látogató csoport létszámát, ellátási igényeit, a fogadó fél személyi biztonsági és adatbiztonsági előírásait, ki kell választani a felkészült előadókat és idegenvezetőket, el kell készíteni a helyszíni látogatás forgatókönyvét, és szükség esetén meg kell szervezni a csoportos utazás lehetőségét.

 

A második kérdésedre leginkább a tagságunk adhat választ. Én remélem, hogy az általunk másfél évtizede szervezett évi 8-10 térítésmentes szakmai céglátogatás növeli tagjaink elégedettségét és hozzájárul a partnereink általi elismertségünkhöz.  

 

 

-  A térítésmentes tapasztalatcserék közül mindenki kedvére csemegézhet. A Magyar Minőség olvasói kedvéért e helyen is bemutatjuk a programot, melyből a két első esemény már lezajlott:

 

2022. ÉVI SZAKMAI RENDEZVÉNYPROGRAM

 

Ssz.

Tervezett Időpont

Rendezvények témája és helyszíne

  1.  

Február 10.

Online Teams rendezvény: A díjnyertes Macher Zrt. tapasztalatai a NKD-ra való felkészüléssel és ennek hasznosságával.

  1.  

Febr. 24.

Online Teams rendezvény: A Nemzeti Kiválóság Díj nyertes Kodolányi János Egyetem önreflexiós tevékenységének tapasztalatai az EFQM Modell alkalmazásának dilemmáival és gyakorlati hasznosságával.

  1.  

Március 11. 10:00 óra

ISOFÓRUM Egyesület külső fél általi auditja. (Nyílt audit regisztrált részvételi lehetőséggel). 

  1.  

Március 31. 10:00-14:00 óra

35. Közgyűlés tagi részvétellel (Budapest, Benczúr Hotel).

Szakmai előadások:

„Stratégiai Kaizen - hogyan tehető összvállalati szintűvé a Kaizen fejlesztés” könyvbemutató Mátrai Norbert vezető tanácsadó, egyetemi docens közreműködésével

Előadás: „High-tech biztonságirányítás” Oláh Tibor, Pan Corp Reorg Kft. ügyvezető előadása

  1.  

Április 7. 10:15 óra

Céglátogatás: A ZalaZONE Kutatási és Technológiai Központ, illetve a ZalaZONE Science Park ökoszisztéma bemutatása.

  1.  

Május 5.

Céglátogatás: a Nemzeti Kiválóság Díj nyertes kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. rendszerkompetenciája a minőségtudatos együttműködésben.

  1.  

Május 19.

Céglátogatás: az NKD nyertes Macher Zrt.-nél (Székesfehérvár) sikeres megoldásai a digitalizáció és generációváltás területén.

  1.  

Június 15.

Céglátogatás: a ZWACK-Unicum Nyrt-nél az Integrált irányítási Rendszer és a társadalmi felelősség összhangja. 

  1.  

Július 7.

Céglátogatás a 30 éves Eisberg Hungary Kft. gyáli üzemében: A „frissesség művészete” és a kiváló minőség a modern technológia és a motivált csapat összhangjának eredményeként.

  1.  

Szeptember. 15-16.

XXIX. Nemzeti Minőségügyi Konferencia (Hunguest Hotel Bál Resort Balatonalmádi):

„MINŐSÉGTUDATOSSÁG – HATÉKONYSÁG – VERSENYKÉPESSÉG”

  1.  

Október 13.

Céglátogatás: Gyártásvizualizáció, ellátási lánc kollaboráció és intelligens energiafelhasználás a Roto-Elzett Certa Kft. (Lövő) mintagyár gyakorlatában.

12.

November 24.

Céglátogatás: Innováció, duális képzés és előfejlesztési projektek a FÉMALK Zrt. Dunavarsányi üzemében.

 

-  A tavalyi Nemzeti Minőségügyi Konferencia sikerességét miként értékeled?

 

-  Természetesen a szeptemberi körülmények függvényében szükséges ezt megtenni, mivel a konferenciát részben a koronavírus járvány befolyása alatt szerveztük meg. A rendezvényen 124 vállalkozás, összesen 408 résztvevővel képviseltette magát, akik 30 különböző előadást hallgathattak meg. A szakmai programon túl este kellemes időtöltéssel, gálavacsorával, gitáros élőzenével és izgalmas online minőségügyi kvízjátékkal szórakoztunk, mintegy 170-en. Ilyen értelemben pozitív módon értékelem a XXVIII. Nemzeti Minőségügyi Konferenciát.

 

Csak érdekességként említek meg néhány prózai, írásos véleményt:

·      Színvonalas szakmai program, jó társaság, kiváló ellátással és kísérőprogramokkal.

·      Kooperáció, szakmai beszélgetés kollégákkal, benchmarking információk gyűjtése.

·      Nagyon pozitív, hogy idén környezetirányítás és energiairányítás is volt az előadások között.

·      Jövőbe mutató témák, fejlődést elősegítő ismeretek, többféle iparági betekintés, csapatszellem.

·      Barátságos, szinte családias légkör, profi szervezés, elkötelezettség a minőség iránt.

·      Precíz és ügyfélközpontú szervezés.

·      Elfogadható ár/érték arányosság.

Nem hallgathatom el, hogy a résztvevői létszám csak 2/3-a volt a pandémia előttinek, ami jelentős bevétel kiesést és jóval kevesebb pénzügyi hasznot eredményezett.

Az ISOFÓRUM másfél évtizedes elégedettség felmérésekkel rendelkezik a rendezvényekről. Ezen a konferencián is mértük a résztvevői elégedettséget.  Ezeket az információkat minden alkalommal megosztjuk a tagsággal körlevélben és a honlapunkon is: www.isoforum.hu.

 

-  Az egyesületnek sok témában reális elképzelései vannak. Időként azonban a felhők között jártok,- meglehetősen sikeresen. Mit lehet és kell tudni minderről?

 

-  Nagyon érdekes a kérdésed és valóban „a felhők között járunk”, de mielőtt bárki is félreértené a dolgot szeretnék pontosítani. Immár 16. éve valós iroda nélkül, azaz home office-ban dolgozik az egyesület elnöksége. 2007-től az elnöki teendőkön túlmenően átvettem az egyesület operatív tevékenységeinek végzését és távmunkával tartom a kapcsolatot a tagsággal, partnerekkel és természetesen az egyesület két alelnökével és a felügyelő bizottság (FB) tagjaival. Természetesen a távmunka mellett évente 2-3 alkalommal tartottunk a budapesti irodában elnökségi stratégia üléseket, az éves nemzeti minőségügyi konferencia előkészületeit, tervezését, FB megbeszéléseket és valós minőségirányítási belső auditokat.

 

Sajnos az utóbbi két évben a Covid-19 járványhelyzet minden megszokott és jól működő gyakorlatot felborított a nemzetgazdaságban. Számunkra, szerencsére ez nem jelentett nehézséget, mivel másfél évtizede iroda nélküli működésben dolgozunk.

 

Már a járványt megelőzően úgy döntöttem, hogy szükséges fiatalabbaknak átadni az ügyintézést és ehhez nagyon jó eszköznek bizonyult az adatbázis felhőben való tárolása és az adatfeldolgozás több gépen, egyidőben történő párhuzamossága.

Az ISOFÓRUM Egyesület esetében a felhőben való dolgozás azt jelenti, hogy az adataink és egyes szoftverek is egy távoli szerveren találhatók, amit - értelemszerűen - a jogosultsággal rendelkező személyek gyakorlatilag bárhonnan elérnek az interneten keresztül.

Az OneDrive munkamódszer biztosítja:

·       az egyidejű, egyszerű és biztonságos hozzáférést a megosztott fájlokhoz, mappákhoz és állományokhoz,

·       a hatékony és valós idejű együttműködést az elnökség és titkársági munkatársak informatikai eszközei (PC, Notebook, okos telefonok) között,

·       ezen túlmenően a mobiltelefon applikáción keresztül is elérhető az adatbázis, a banki forgalom, a számviteli beszámolók és a közhasznúsági jelentések is.

 

A felfőben való dolgozás jelentősen támogatja a rendezvényeink szervezését (online Teams rendezvények, céglátogatások, szakmai konferenciák), az előadókkal való kapcsolattartást és a szervező csapattal való kommunikációt is. Ennek megerősítésére vezettük be tavaly évben a Nemzeti Minőségügyi Konferencia landoló oldalát, melynek az a célja, hogy ráirányítsa az olvasó figyelmét a rendezvényre (időpont, helyszín, témakör, előadók, regisztráció, részvételi feltételek).

 

-  Mi a helyzet tanúsított minőségirányítási rendszerrel?

 

-  2003-tól van ISO 9001-es szabvány szerinti tanúsított minőségirányítási rendszerünk (MIR). Ezt a rendszert az egyesületi működést támogató, vezetői eszköznek tekintjük, hiszen ez alapján dolgozunk. A rendszer kereteket szab a mindennapi működésben, de lehetőséget is nyújt a szabályozott munkavégzésre, a dokumentált rendezettségre, és a folyamatosan fenntartható működésre a kockázatalapú szemlélet gyakorlati alkalmazásával.

Ezen túlmenően úgy gondolom, hogy a tanúsított szervezetek egyesületének a tagság iránti tiszteletből - minimális kötelessége -, hogy példamutatással tanúsított minőségirányítási rendszert működtessen. A rendszert folyamatosan tanúsíttatjuk és fejlesztjük a nemzetközi követelmények változásának figyelembevételével. A jól és következetesen működtetett minőségirányítási rendszer biztosítja a szervezet számára a tervezett működtetést, a dokumentált folyamatszemlélet alkalmazását, a PDCA gyakorlatán keresztül a rendszeresen ellenőrzött állapotot és a pénzügyi átláthatóságot. A MIR működtetése és a külső fél általi tanúsíttatása az elköteleződésen túl egy jó lehetőség a folyamatos fejlődésre.

Az ISO 9001:2015 szabvány előírja, hogy a MIR rendszert működtető szervezetek következetesen foglalkozzanak a kockázatalapú gondolkodás alkalmazásával, azaz a szervezet működését érintő és befolyásoló kockázatok azonosításával, értékelésével és kezelésével. Hiszen „az egyes jövőbeni események kedvezőtlen következményeinek lehetősége”, a veszély bekövetkezése bármikor előfordulhat bármely vállalkozás életében.

 

-  Befejezésül az egyesületre vonatkozó kérdések után egy személyest is feltennék. 2021. november 22-én Dr. Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől, a Nemzeti Kiválóság Díjak átadási ceremóniáján miniszteri elismerő oklevelet kaptál. Hogy értékeled a kitüntetést?

 

- A miniszter úr általi „kiemelkedően eredményes szakmai tevékenység elismerés” nagy megtisztelés és büszkeséggel tölt el, mert azon elismerések sorába tartozik, melyeket a Parlamentben, a Kongresszus Központban, a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében, a Duna Palotában vagy a Pesti Vigadóban vehettem át miniszterektől vagy miniszterelnöktől.

Úgy értékelem, hogy az elismerés a teljes Minőségügyi közösségnek is szól. Ezúton is tisztelettel megköszönöm azon személyeknek és szervezeteknek, akik felterjesztettek az elismerésre!

 

Itt szeretném megemlíteni és egyúttal megköszönni, hogy miniszter úr és az IFKA Kft. javaslatára 2020. elején a 4 minőségügyi szervezet (EOQ MNB Egyesület, MMT, Szövetség a Kiválóságért Kh. Egyesület és az ISOFÓRUM Egyesület) vezetői Együttműködési megállapodást kötöttünk a NKD újraindítására, a NKD Bizottság újbóli életre hívására.

Két év alatt sokat dolgoztunk együtt, konferenciákon ismertettük az EFQM 2020 szervezeti kiválóság modellt, nemzetközi értékelők általi előadásoknak adtunk lehetőséget, a modellről cikkek jelentek meg mindkét szakmai folyóiratban. Ellenben a modell alkalmazásának népszerűsítésében, terjesztésében továbbra is fontos közös feladataink vannak.

 

A Nemzeti Kiválóság Díj (NKD) újraélesztésével és jelenlegi sikerével felcsillant bennünk a remény, hogy a szakma a közel három évtizedes megléte után ismét elnyeri a kormányzat elismerését és támogatását.

Természetesen ebben a minőségügyi szervezeteknek is aktív szerepet kell vállalni és A továbbiakban szükséges kialakítani az EFQM kiválóság modell alkalmazásának platformját, a széles körben történő alkalmazások lehetőségét. A Nemzeti Kiválósági Elismerési Rendszer (NKER) alkalmazásának felkarolása és terjesztése tudja biztosítani a jövőbeli NKD pályázók felkészülését mind a hazai, mind a nemzetközi megmérettetéshez.

 

-  A válaszokat nagyon szépen köszönöm! Az egyesületnek kívánok további munkasikereket, elnökének kiváló egészséget!

 

 

 

                                                                                                                 Sződi Sándor